Tytuł strony

Od spojrzenia do wyboru, czyli jak VR otwiera drzwi do świadomej kariery.

 

Wyobraź sobie, że młody człowiek może stanąć na środku sali operacyjnej obok urologa, wejść do kabiny maszynisty, zajrzeć za kulisy pracy kucharza, sprawdzić, jak wygląda dzień ratownika medycznego, albo spróbować własnoręcznie wykonać manicure, poprowadzić prace ziemne czy pospawać metal — a wszystko to bez wychodzenia ze szkoły. Tak właśnie działa innowacyjne narzędzie stworzone w ramach projektu „Widzę siebie w tym zawodzie. Nowoczesne technologie w poradnictwie zawodowym” realizowanego przez WUP w Rzeszowie.

 

To rozwiązanie przenosi uczniów prosto do świata pracy – pozwala nie tylko zobaczyć zawód, ale poczuć, jak wygląda jego codzienność. To zupełnie nowygooglevr sposób poznawania profesji: angażujący, multisensoryczny i znacznie bliższy rzeczywistości niż tradycyjne opisy czy prezentacje.

Narzędzie powstało z myślą o doradcach zawodowych, pedagogach, wychowawcach oraz wszystkich specjalistach pracujących z młodzieżą. To świetne rozwiązanie dla szkół, poradni, centrów kompetencji i wszędzie tam, gdzie doradztwo ma być atrakcyjne, praktyczne i oparte na najnowszych trendach technologicznych.

 

Oprogramowanie zainstalowane na profesjonalnych goglach VR 3D – to zestaw 45 filmów zawodoznawczych oraz 7 specjalistycznych aplikacji rozszerzonej rzeczywistości. Filmy nagrane w technologii 360° umożliwiają uczniom rozglądanie się po miejscu pracy, słuchanie pracy sprzętów, obserwowanie działania specjalistów i poznawanie zawodu od środka. Lektor przedstawia najważniejsze informacje: zakres obowiązków, wymagane wykształcenie, warunki pracy. Interaktywne aplikacje to w pełni wirtualne stanowiska pracy, w których młody człowiek sam wykonuje zadania zawodowe, korzystając z kontrolerów VR. Każda aplikacja ma trzy poziomy trudności, samouczek, system podpowiedzi i funkcję oceny postępów. Symulacje zamieniają ucznia w czynnego uczestnika sytuacji zawodowych w bezpiecznych warunkach, gdzie uczeń może próbować, popełniać błędy i uczyć się w praktyce — bez kosztów, ryzyka i stresu.

 

Dla uczniów to pełne angażujące doświadczenie rozwojowe — pozwala odkryć własne predyspozycje, skonfrontować wyobrażenia z rzeczywistością, lepiej zrozumieć specyfikę pracy i ocenić, czy dany zawód faktycznie do nich pasuje. Wzmacnia samoświadomość, motywację, kompetencje cyfrowe i umiejętność podejmowania decyzji. To pierwszy krok do budowania bardziej świadomej ścieżki edukacyjno-zawodowej.

 

Dla doradców zawodowych VR staje się niezwykle cennym narzędziem diagnostycznym i metodycznym. Pozwala obserwować zachowania uczniów, ich sposób działania, obszary trudności, a jednocześnie znacząco podnosi atrakcyjność i jakość oferty doradczej.

 

Dzięki VR doradztwo zawodowe zyskuje zupełnie nowy wymiar — zamiast mówić o zawodach, można je przeżyć. To praktyczne, nowoczesne i wyjątkowo skuteczne wsparcie w procesie podejmowania edukacyjnych i zawodowych decyzji. A każdy uczeń, zakładając gogle, przechodzi drogę: od spojrzenia do wyboru.